Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Penny Nicols - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Penny Nicols - WaarBenJij.nu

Melbourne

Door: Penny

Blijf op de hoogte en volg Penny

04 Februari 2015 | Australië, Melbourne

Melbourne!

Hoi hoi,

Nou daar ging ik dan, op naar Melbourne. Vlucht is goed gegaan en vervoer van vliegveld naar het hostel is ook goed geregeld. Gaat een bus naar een station waar je dan nog transfer naar het hostel hebt. De stad is qua verkeer een grote puinhoop vanwege Australian Open. Via de radio houden de chauffeurs elkaar onderling op de hoogte en maken hier en daar een grapje met elkaar. Dan komt het bericht door dat iemand z'n backpack in een van de bussen heeft laten liggen. "Great, that's just what we need right now". Weer met de bus door het drukke ondoorgaanbare verkeer. En dat aan het einde van de werkdag. Ik heb het met ze te doen.
Het hostel is een luxe deze keer; met maar slechts 4 kamergenoten, badkamer bij onze kamer en airconditioning én middenin het centrum! Ik ben best moe van een toch wel lange reisdag, dus ik installeer me op de kamer, pak mijn ereader erbij en lees heerlijk totdat ik in slaap val. De volgende dag ga ik er op uit. Heb voor Melbourne maar een ding op mijn lijstje wat ik per se wil doen. Ook fijn! Het is de Great Ocean Road. In het hostel zit een vrouw van eem van de vele toeristenbureautjes, maar de prijzen voor een dagtour Great Ocean Road liggen allemaal gelijk. Dus ik boek hem in mijn hostel, voor zaterdag. Het is druk met tours, maar ze heeft een plekje voor me op de zogenaamde reverse tour, de route is hetzelfde, maar je raadt het al, hij rijdt hem omgekeerd. Voor mij alleen voordelen, want nu zit er avondeten bij (bij die andere niet) en het is dus overal veel rustiger. Mooi, dat is geregeld, dan nu de stad in. Even een folder met kaart van de stad scoren en zien waar de dag me brengt. Ik lees over de Victoria State Library, daar had ik online ook al over gelezen. Als fan van boeken, besluit ik daar te starten. De wandeling er naar toe brengt me door het gezellige centrum. Het zonnetje schijnt en wat hangt er een relaxt sfeertje! Veel mensen maken gebruik van de vele bankjes en heerlijke plekjes in het gras om te relaxen, lezen, kletsen met vrienden, of net als ik, om mensen te kijken. Melbourne is nu al meer mijn stad dan Sydney, het is compacter en de sfeer staat me meer aan. Er zijn ook veel straatmuzikanten hier, bij een aantal blijf ik even luisteren en geniet van de mooie muziek, de drukte en de zon. Dan op naar de bieb! Wauw, het blijkt veel meer dan gewoon een bibliotheek. Wat is het er mooi! Én het is ook een museum. Schilderijen, kunst en verhalen over vanalles door middel van verschillende materialen, foto's en uiteraard oude boeken! Ik dacht er zo klaar te zijn, maar heb er toch ruim twee uur rondgestruind. Heerlijk! Raak aan de praat met een Engelse man en hij vertelt me over Ned Kelly, een bekende australische bushranger. Er is een heel stuk 'museum' over hem. Er is in de stad ook een oude gavangenis, die het verhaal verteld over hem, hij raadt me aan die te bezoeken als ik de tijd heb. Die ga ik onthouden! Na de bieb wandel ik nog wat door de stad, doe boodschappen op de grote victoria market. Die overigens heel mooi en groot is, vanalles kun je er krijgen, van de gekste souvernirs tot groenten, fruit en vlees. Ik koop er groenten voor het avondeten. Ik vul de boodschappen aan met gehakt en wraps en kook, al zeg ik het zelf, een lekkere maaltijd. Morgen ga ik naar de Great Ocean Road en moet ik al om 7 uur in de ochtend klaar staan, dus ik ga op tijd slapen.
De Great Ocean Road gaat van start, omdat wij de reverse tour doen, beginnen wij met een 3 uur durende rit naar de 12 apostelen. Onderweg een korte pauze voor kopje koffie of thee met koekje. Vervolgens weer rijden. Veel mensen doen een dutje, maar ik niet, ik geniet van het landschap waar we doorheen rijden. Voor vele een saaie rit, maar ik vind het prachtig. Het is voor mij namelijk precies de omgeving van de serie McLeod's Daughters. Zoals sommige van jullie wel weten, mijn favoriete serie! Ik waan me door de weiden van Drovers Run en Killarney. Ik zie voor me hoe Kate hardwerkend en Jodie klagend de troggen schoonmaken en de hekken controleren, ik zie Stevie met de 'jute' rondrijden en zie Alex op zijn crossmotor rondrijden op zoek naar verloren schapen of koeien... Je hoort het, ik geniet! :-)
Ondertussen vertelt de chauffeur over de mogelijkheid om een helikoptervlucht te doen over de 12 apostelen. Dat zijn trouwens rotsformaties langs de kust. Ik overweeg om het te doen, ik heb het nog nooit gedaan en het lijkt me wel heel bijzonder om dat hier te doen. Ik heb nog maar even en vertel de chauffeur dat ik het ga doen! Waaah...! Een meisje uit frankrijk die ik eerder sprak tijdens de stop, draait om en zegt ja? Ga je het doen? Oke, ik doe mee! Haha als twee kleine heeeel enthousiaste meisjes rennen we lachend en gillend nog snel even naar de wc voor een zenuwplasje. Dan op naar de helikopter! Onze chauffeur loopt mee en houdt onze tassen bij zich, veiligheidsvest om, camera mee en hoppa, de helikopter in! In 'mijn' helikopter is nog 1 plaatsje, voorin, wat een geluk! De piloot stelt zich voor... Alex! Hahaha dit is gewoon perfect, net als de buurman van Mcleods die ook in een helikopter vliegt. De details maken het perfect. Hup, de lucht in. Wauw, wat een gaaf gevoel. En wat een onvoorstelbaar mooi uitzicht. Ik geniet zoveel als maar kan en maak niet teveel foto's, ik wil het gewoon voor 100% beleven en in me opnemen. En dat lukt, dit ga ik nooit meer vergeten. Wanneer ik uitstap staat onze chauffeur te wachten en stelt voor om foto's te maken van mij voor de helikopter. Goed idee, dit moment, ik heel happy, goed vastleggen. Heerlijk! De rest van de dag kan niet meer stuk en ik loop heel de dag met big smile op mijn gezicht verder. Net zoals Sophie, het franse meisje. Wat zijn we toch twee blije guppen!
We genieten ook nog even van het mooie uitkijkpunt op de 12 apostelen voordat we naar het volgende uitzichtpunt gaan. Vergeef me alle namen, maar we hebben heel veel mooie uitzichten gezien, zowel van bovenaf vanaf de weg, als onderaan op het strand. Wat genieten, we boffen ook met het weer. De zon schijnt en er zijn weinig wolken, dus prachtig uitzicht overal. Onderweg eten we een broodje in de hand terwijl we weer naar een prachtig strand lopen. Als pauze voor de chauffeur stoppen we in een klein schattig dorpje, waar het verassend druk is en waar ze het beste ijs van Australie (?) hebben. Waar of niet, het is heerlijk! De chauffeur vertelt me ondertussen dat het alleen in de zomer tijdens de schoolvakantie zo druk is, anders is er echt niets te doen. Haast niet voor te stellen als je het zo ziet, overal mensen, auto's en campers. Na deze stop rijden we verder en maken een korte stop om een wandeling te maken door een regenwoud. Bij regenwouden denk ik altijd aan de tropische regenwouden, maar Australie heeft ook heel wat regenwouden. Het is een mooie wandeling en hij weet veel te vertellen. Er staan heel oude bomen, maar de oudste die Australië rijk is, staat in Tasmanie. Laat dat mijn volgende tripje toch zijn... :-) hup, bus weer in en stoppen even later bij een plekje waar we koala's in het wild kunnen spotten. De chauffeur legt uit hoe je ze kunt vinden: loop het pad in, houd je camera gereed en daar waar allemaal mensen omhoog in de boom staan te kijken en foto's maken, daar zitten de koala's, kan niet missen ;-) haha gelukt!
De laatste stop zal bij de pizzeria zijn waar we pizza's hebben besteld, ophalen, naar mooi plekje aan het water rijden en genieten maar. Mmm smaakt goed! Dan zit de dag er op en gaan we weer terug naar de stad, het is ondertussen 22 uur. Wat een lange, maar onvergetelijke mooie dag. Topdag!

Terug in mn kamer ontmoet ik mn tweede kamergenoot, de avond voor de Great Ocean Road ontmoette ik al de eerste, Dennis uit Zweden. En nu dus Amy uit Engeland, wat een leuke meid! Lekker enthousiast en hebben meteen een klik. Ze is net aangekomen uit Engeland en weet precies hoe ze zich voelt, dat schept een band;) de volgende dag slaap ik uit en ga de stad in, nog bedenkend wat ik wil gaan doen. Het wordt de Melbourne Goal, het blijkt een succes. De oude gevangenis is bijzonder om te zien. Er zijn twee activiteiten die je kunt 'beleven'. Je kunt jezelf laten arresteren en de rechtzaak van Ned Kelly naspelen/bijwonen. Beide een bijzondere ervaring! Ik vind mijn Engels niet zo bijzonder goed om een rol te spelen, dus bij de rechtzaak kijk ik toe. Wat was dat leuk! Diegene die de rollen spelen, mensen zoals ik, gewoon op bezoek, spelen hun rol overtuigend! Een koppel doet mee waarvan de vrouw rechter speelt en haar man Ned Kelly, de verdachte. Heerlijk! Vervolgens laat ik mezelf arresteren, wat ook voor hilariteit zorgt. De vrouw die de politie agente speelt (zij hoort wel bij personeel) speelt haar rol vol overtuiging en wordt er bijna echt bang van. Vrouwen aan een kant, mannen aan de andere. Ze heeft ook gevoel voor humor wat ook dit een bijzondere ervaring maakt. We gaan verschillende cellen in, deur gaat met klap dicht en vervolgens gaan ook de lichten uit. Goed dat ik geen claustrofobie heb! Daarna mogen we nog wat rondlopen en kijken. Deze politiecellen werden nog tot halverwege de jaren 90 gebruikt, echt raar, zag er veel ouder uit. Na deze ervaring terug naar mn hostel, waar Dennis en ik besluiten samen te gaan eten. We hebben beide nog geen kangaroe op sinds we in Australië zijn en wilden dat wel eens testen. We eten een burger, het is eigenlijk best lekker! Maar wel vreemd hoor, dat je eigenlijk zo'n lief beestje zit op te eten...
Mijn laatste dagje in Melbourne is Australia Day! Er is een feestje op het strand bij st Kilda waar Amy naartoe gaat en waar ik mee naartoe wilde gaan, maar het weer is niet zo best, fris, veel wind en kans op regen. Alex, de nieuwe kamergenoot uit Duitsland, vertelt dat er een parade in de stad is. Klinkt als een beter plan. Besluit met hem mee te gaan, maar.... we zijn te laat, was blijkbaar al vroeg in de ochtend haha, oeps! Dan wandelen we maar wat in de stad, ook leuk. We wandelen ook langs de rivier waar we heerlijk op een bankje genieten van de zon, de mensen en lekker wat kletsen. Alex gaat naar wedstrijd van Australian Open en ik wandel nog wat door de stad, koop een klein kangaroe knuffeltje aan sleutelhanger voor Amy, die de volgende dag jarig is. Wanneer ik het 's avonds aan haar geef, is ze blij verrast! Yes, gelukt! :) en dan zit mijn Melbourne avontuur er alweer op, wat gaat de tijd toch snel. Beetje jammer is het wel, want was een gezellige hostelkamer! Maar er staat me een volgend avontuur te wachten... Tasmanie!!!

Dag allemaal, liefs Penny

  • 04 Februari 2015 - 09:43

    Babsie:

    wat een heerlijk verhaal weer, ik geniet zo met je mee!
    Ben benieuwd naar Tasmanië, vooral het verhaal rondom dat krantje....gaaf joh!

  • 04 Februari 2015 - 10:08

    Pa:

    Wat een mooi verhaal, kippenvel!!!

  • 04 Februari 2015 - 13:03

    Tante Hanneke:

    nou penny wat een indrukken allemaal en dan is het pas 4 februari straks loop je over, wel geweldig om te lezen.Veel plezier in tasmanie.

  • 04 Februari 2015 - 17:06

    Wilma Nicols:

    Hey Penny
    Heb wederom weer genoten van je verhaal das gewoon genieten aan deze kant van de aardbol!!! Hier
    was net n flinke hagel/sneeuwbui.Als jij daar zo aan t genieten bent doen wij met jou lekker mee!!!
    liefs ikke

  • 04 Februari 2015 - 18:15

    Miranda:

    oh...ik word er een beetje jaloers van. Met dit mooie verhaal slaat mijn fantasie op hol en vul ik het plaatje van McLoed's Daughters verder voor je in. Zo zie ik je binnenkomen in Drovers Run en plaatsnemen aan de keukentafel waar Meg een lekkere maaltijd voor je klaarmaakt na een lange dag... Je geniet en stiekem geniet ik vanaf hier met je mee. X

  • 04 Februari 2015 - 18:19

    Petra Hermans.:

    Hoi Penny.
    Wat een mooi verhaal heb genoten,respect voor jou wat je allemaal onder neemt .
    Kijk uit naar het volgende verhaal
    Veel Gr Petra

  • 05 Februari 2015 - 10:15

    Heidi:

    Wat een heerlijk verhaal weer. Ik voel gewoon dat je echt geniet en dat is super ! Schrijf maar snel weer het volgende verhaal. Kijk er naar uit. X

  • 05 Februari 2015 - 23:34

    Manon:

    Ha zus! Wat een mooi verhaal weer! Ik zie het ook helemaal voor me, jij op drovers run! Gelukkig toch WiFi hier in het tropisch regenwoud zodat ik ook jouw avonturen kan lezen! Xxx

  • 07 Februari 2015 - 19:51

    Maria Verhoeven:

    Heb weer geweldig genoten. Jij kunt zo goed vertellen, dat het lijkt of je er zelf bij bent.
    Geniet nog lekker verder en ik ben benieuwd naar Tasmanie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Penny

Verslag van mijn reis naar Australië en Nieuw Zeeland van 13 januari tot en met 27 maart 2015.

Actief sinds 16 Nov. 2014
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 8361

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 27 Maart 2015

Australië & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: